Her sitter elever på Tangen vgs inni et «magisk kamera» og ser «livestreaming» av båtlivet utenfor skolen. Uten noen form for mekanikk og elektronikk, kun et bittelite hull som linse.

TANGEN VIDEREGÅENDE SKOLE: - Opplevelsen av å være inni et kamera, kan det bli bedre? spør en begeistret Sidsel Jørgensen.

Hun er fotolærer på Medier og kommunikasjon (MK) på Tangen videregående skole, og hun står bak denne kreative undervisningen i fotohistorie. Sist uke ble klasserom 215 på MK intet mindre enn forvandlet til kamera for en dag.

Verdens enkleste projektor

Fasinerte elever satt altså inni «kamerahuset» og fulgte storøyd med på en projisering på en hvit tavle. Lysbildene av livet på sjøen utenfor skolen var til og med speilvendt og opp ned.

Hvordan er det mulig?

Jo, Sidsel har benyttet seg av et svært gammelt prinsipp for projisering av bilder. Det kalles camera obscura. Det er latin for «mørkt kammer», altså rom. Du trenger bare et helt mørkt avlukke med et bittelite hull som slipper inn lys utenfra.

Dermed skjer det noe nesten magisk. Lyset som blir reflektert fra landskapet utenfor det mørke rommet, skinner gjennom hullet slik at landskapet avtegner seg som et levende lysbilde på den motsatte veggen.

Forløperen til kameraet

I gamle dager brukte kunstnere camera obscura-prinsippet til for eksempel å holde et lerret foran lysbildet, og så «kopiere» motivet ved å tegne oppå.

Camera obscura dannet faktisk grunnlaget for fotoapparatet, som kalles kamera den dag i dag.

Elevene lagde mørkekammeret selv

Det spesielle fenomenet viste seg å være veldig spennende, selv for dagens elektronikkvante ungdommer.

- Elevene var veldig begeistret, spesielt når det kom båter opp ned, forteller Sidsel. 

Fotoelevene hennes var selv med på å forvandle klasserommet til et kamera. De dekket til alle vinduer med svarte søppelsekker for å gjøre det helt mørkt. Og så skar de et bittelite hull i plasten foran det ene vinduet. Hullet var bare på størrelse med en lillefingernegl.

- Å bygge det selv gir en forståelse av hvor enkelt det er, og det er det som er gøy, mener Sidsel.

Inspirert til eksperimenter

Hun og elevene inviterte også inn elever og lærere fra andre avdelinger for å ta del i opplevelsen.

- Dette naturfenomenet er utgangspunktet for oppfinnelsen av fotografering. Det lille hullet fungerer som en blender. De lurte på hvordan de kunne holde fast på bildet, og så begynte de å eksperimentere med forskjellige glassplater og kjemikalier og så videre, forteller den erfarne fotografen.

Opplevelse og fotohistorie

Hun begrunner hvorfor hun gjør et slikt stunt som del av undervisningen:

- Jeg synes det er gøy å lage en opplevelse for elevene. Og jeg synes det er viktig å forstå grunnlaget for det vi driver med, at ting er blitt oppdaget en gang. Oppdagelsene kommer av et ønske om å få til noe; hvordan kan vi ta dette videre og holde fast bildet, forklarer Sidsel Jørgensen. 

av Dalen, Inge T, publisert 13. juni 2016 | Skriv ut siden

  • Se større bilde av camera obscura-seansen i bildekarusellen nederst
  • Se bilder av hvordan elevene forvandlet klasserom 215 til et kamera
  • Alle bildene til denne saken er tatt av Sofie Arnesen, 1MK